S čím Vám môžeme pomôcť ?
S čím Vám môžeme pomôcť ?
Spustili sme pre vás nové webové stránky. Prosíme o trpezlivosť, údaje na stránku priebežne dopĺňame a upravujeme.
Národná Sieť Miestnych Akčných Skupín Slovenskej Republiky
Naše návrhy pre rýchly prístup k dôležitým informáciám!
Končiace sa programové obdobie bude pre celú krajinu, pre vidiek a miestne akčné skupiny obrovským fiaskom a medzinárodnou hanbou. Čerpanie finančných prostriedkov v rámci Opatrenia 19 – Podpora na miestny rozvoj v rámci iniciatívy LEADER k 1. januáru 2022 predstavovalo rovných 0 % v podopatrení 19.2 a približne 6 % v podopatrení 19.4. Pritom na prístup LEADER bolo na tento účel v každom členskom štáte povinne vyčlenených 5 % zdrojov. Slovensko, ako jedna z mála krajín Európskej únie, ich nedokázalo v praxi využiť.
„Problémom nie je nezáujem a nedostatok projektov, ale zle nastavené procesy, prehnaná byrokracia a absolútna nedôvera národnej úrovne voči odborníkom pracujúcim v regiónoch,“ zdôrazňuje predseda Národnej siete miestnych akčných skupín (NS MAS) SR Štefan Škultéty.
Byrokratické usmernenie
Jedným zo sporných byrokratických opatrení je Usmernenie Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) č. 8 ešte z roku 2017. „PPA upravila pravidlá a postupy zadávania zákaziek vysoko nad rámec zákona o verejnom obstarávaní. Postupy pri zákazkách sú neprimerane komplikované a administratívne náročné. Žiadatelia z podnikateľského a občianskeho sektora v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 musia v zmysle platného usmernenia postupovať pri obstarávaní oveľa zložitejšie ako ostatní žiadatelia v rámci iných operačných programov, ktorí sa riadia len zákonom o verejnom obstarávaní. To spôsobuje množstvo problémov, ktoré výrazne prispievajú k nedostatočnému čerpaniu finančných zdrojov,“ vysvetľuje predseda NS MAS.
Nezmyselnosť opatrenia ilustruje na absurdnom príklade z praxe manažérka MAS Malohont Miroslava Vargová: „K vykonaniu obstarávania akejkoľvek zákazky od jedného centu potrebujeme od zamestnávateľa notársky overené splnomocnenie. Zdôrazňujem notársky – overenie na matrike nestačí. Pri zákazkách do 5 000 eur, na ktoré sa zákon o verejnom obstarávaní nevzťahuje, musíme spracovať zhruba sedem ďalších dokumentov, a to by sme mali urobiť napríklad aj pri prenájme miestnosti na školenie alebo pri poštových službách. Ide o jednoznačnú diskrimináciu žiadateľov a zároveň o príčinu nedostatočného čerpania zdrojov na animačné náklady MAS v rámci podopatrenia 19.4.“
Zmätok od roku 2019
Národná sieť MAS upozorňuje na tento problém už od roku 2019 a neúspešne žiada o zrušenie komplikovaného usmernenia. „Len v priebehu posledného polroka boli vydané tri nové verzie usmernenia. Tie do postupov obstarávania priniesli ešte väčší zmätok,“ opisuje predseda NS MAS. Ako doplnil, v tomto roku poslala Národná sieť MAS Pôdohospodárskej platobnej agentúre opätovnú žiadosť o zrušenie usmernenia: „Absolvovali sme pracovné stretnutie so zástupcami PPA, poslali to Ministerstvu pôdohospodárstva ako jeden z 53 podnetov na zjednodušenie implementácie prístupu LEADER a požiadali sme o stanovisko aj Úrad pre verejné obstarávanie. Zatiaľ však k žiadnej zmene nedošlo.“
Jednotná príručka
Štefan Škultéty zdôrazňuje, že zámerom NS MAS nie je vyhnúť sa efektívnosti vynakladania finančných prostriedkov: „Chceme pravidlá a postupy nastaviť tak, aby boli primerané hodnotám zákaziek. Požadovaná zmena pravidiel zníži chybovosť v procese obstarávania na úrovni žiadateľov a zjednoduší kontrolu obstarávania na úrovni PPA. Pracovníci v súčasnosti kontrolujú postupy dvoma spôsobmi: pri žiadateľoch z verejného sektora podľa zákona o verejnom obstarávaní, pri žiadateľoch z podnikateľského a občianskeho sektora podľa Usmernenia PPA č. 8/2017. Nevidíme absolútne žiadny dôvod na rozdielne postupy.“
Usmernenie č. 8 považuje Národná sieť MAS, ktorá združuje 67 MAS, na základe skúseností z praxe za zbytočné, duplicitné a komplikované. „Čerpanie finančných prostriedkov v rámci Opatrenia 19 – Podpora na miestny rozvoj v rámci iniciatívy LEADER je katastrofálne. Skutočne prišiel čas v plnom rozsahu zrušiť nezmyselné Usmernenie č. 8/2017 a postupovať podľa jednotnej príručky k verejnému obstarávaniu, aby sa naozaj stala jednotnou, nakoľko legislatíva EÚ to umožňuje. Podľa našich informácií tomuto kroku nič nebráni,“ uzatvára predseda Národnej siete miestnych akčných skupín Štefan Škultéty.
***
Trenčín 4. apríla 2022
Veronika Fitzeková
0908 994 585
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |