Menu
Národná Sieť Miestnych Akčných Skupín Slovenskej Republiky

S čím Vám môžeme pomôcť ?

rozšírené vyhľadávanie

Otázky na online seminár

Problémy MAS počas vyhlasovania výziev a procesu implementácie projektov PRV (od podania projektov až po zazmluvnenie) a najčastejšie problémy žiadateľov a ako ich riešiť:

1. Kedy bude vyhlásená výzva na projekty spolupráce? V júni 2021 máme naplánované ukončenie nadnárodného  projektu.

 

2. V hodnotiacich kritériách môže MAS vykonať zmenu iba dvakrát počas implementácie, raz sme ju už opravovali. Vyzve Gestor CLLD MAS na zmenu kritérií v zmysle Systému riadenia kap.7.1 ods.9, keďže zaradil do prílohy 6B podopatrenia 6.1 a 6.3 so zmenami kritérií?

 

3. Plánujeme presunúť finančné prostriedky v rámci PRV medzi opatreniami. Stačí keď bola výzva napr.: 4.1 vyhlásená a uzavretá v roku 2020. Nikto nepodal ŽoNFP.  Je potrebné vyhlásiť výzvu 4.1  aj v roku 2021 alebo bude presun zo 4.1 povolený bez opätovne vyhlásenej výzvy v tomto roku?

 

4. V príručke pre prijímateľa LEADER - verzia 1.3 (ďalej len príručka) je nesúlad v tom, odkedy sa počíta 18 mesiacov na realizáciu projektu:

  • v kapitole 4. Definícia pojmov, v bode 47. a rovnako v kapitole 7. Postupy pre žiadateľov, v bode 8. sa uvádza: Maximálna doba realizácie aktivít projektu zodpovedá oprávnenému obdobiu stanovenému vo výzve na predkladanie ŽoNFP t.j. prijímateľ v rámci implementácie stratégie CLLD je povinný zrealizovať projekt do 18 mesiacov od predloženia Oznámenia o zahájení realizácie podnikateľského plánu/projektu v zmysle ods. 7 kapitoly 6 tejto príručky...
  • v kapitole 6. Všeobecné informácie k realizácii projektov, v bode 1. sa uvádza: Prijímateľ v rámci implementácie stratégie CLLD (podopatrenie 19.2) je povinný zrealizovať projekt do 18 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP.

To sú 2 rôzne termíny vzhľadom na to, že žiadateľ môže začať s realizáciou projektu aj pred podpisom zmluvy, tzn. že Oznámenie o zahájení projektu môže byť predložené napríklad aj 6 či 12 mesiacov pred tým, ako bude zmluva účinná. Podľa ktorého z ustanovení má žiadateľ postupovať?

 

5. Môže žiadateľ v rámci výzvy na doplnenie zmeniť Žiadanú výšku NFP smerom nadol? Ak to urobil, ako má MAS postupovať ?

 

6. Otázka na pani Bakovú:

Žiadateľ si pripravoval projekt v rámci podopatrenia 6.4, oblasť 1 - činnosti spojené s vidieckym cestovným ruchom a agroturistikou.

Bol oprávnený žiadateľ podľa bodu a, založil si podnik po vyhlásení výzvy MAS.

Z dôvodu pandemickej situácie na území obce, kde sa mal projekt realizovať (stavebný úrad bol v karanténe) a nevedel mu vydať stavebné povolenie do času predkladania ŽoNFP na MAS. Podať žiadosť nestihol vlastnou vinou, ale z dôvodu opatrení v súvislosti s COVID-19. Výzva nemohla byť predĺžená z dôvodu obmedzenia dĺžky trvania výzvy.

Môže žiadateľ podať ŽoNFP i v ďalšej výzve, ktorú MAS vyhlási, i keď už nebude splnená podmienka podľa bodu 2.2 a) založenie nového podniku?

Ďalší príklad: Potencionálny záujemca, ktorý zvažoval výstavbu malého ubytovacieho zariadenia, si zapísal do predmetu činnosti „ubytovacie služby“. Reálne však nedisponoval zatiaľ žiadnym ubytovacím zariadením. Následne sa na základe propagácie MAS dozvedel o možnosti čerpať NFP na túto činnosť cez MAS a prejavil vážny záujem. Vzhľadom na skutočnosť, že MAS ešte len pripravovala výzvu na vyhlásenie, nebol už oprávneným žiadateľom, nakoľko ako uvádzame vyššie, mal zapísanú činnosť už pred vyhlásením výzvy.

Na základe mnohých konzultácií a vyjadrení potencionálnych žiadateľov je nelogické a nereálne aby niekto založil nový podnik po vyhlásení výzvy a pripravil ŽoNFP (vrátane obstarávania a stavebného povolenia) v limite 60 dní trvania výzvy. Aby sme dokázali alokované peniaze reálne implementovať navrhujeme zvážiť zrušenie tejto podmienky a umožniť možnosť čerpania aj pre záujemcov, ktorí majú činnosť zapísanú aj pred vyhlásením výzvy.

7. Obstarávanie

Žiadateľ (6.4) má vypracovaný rozpočet na stavebné práce na 14.500 bez DPH. V zmysle príručky pre obstarávanie môže pokračovať v obstarávaní priamym oslovením, tj. osloví jedného zo záujemcov z prieskumu trhu alebo iného záujemcu, ktorý dodáva rovnaký alebo porovnateľný predmet plnenia. Keďže pre určenie PHZ sa použil stavebný rozpočet, môže obstarávateľ osloviť kohokoľvek, kto mu vie poskytnúť stavebné práce v zmysle predmetu plnenia. Žiadateľ oslovil mailom troch záujemcov, z toho dvaja mu predložili ponuky nad 15.000 EUR. Žiadateľ vyberie záujemcu s ponukou pod 15.000 a zdôvodní výber. Je tento postup v poriadku?

 

8. Otázka k PM (Personálnej matici): ak dôjde v priebehu vyhlásenej výzvy k zmene v PM , budeme vkladať do spisu výzvy PM, ktorá bola aktuálna v deň vyhlásenia výzvy?

 

9. Otázka ku kontrole oprávnenosti činností projektu: žiadateľ v podopatrení 6.4 PRV má zapísanú prevádzku a činnosť v živnostenskom registri, ale v Obchodnom registri figuruje ako SRO bez príslušnosti k územiu a tvrdí nám, že činnosť si do OR dá zapísať až po prípadnom schválení projektu. Postačuje teda zápis činností a prevádzky v živnostenskom registri?

 

10. Otázka k lehote záverečnej správy z výzvy a Usmerneniu PPA počas pandémie COVID - MAS má veľké meškanie v zaslaní záverečnej správy, ale Výberová komisia trvá na tom že jej nestačí vždy iba online zasadnutie a chcú sa stretnúť osobne pri výbere ŽoNFP; čakáme na uvoľnenie opatrení už 2. mesiac a nevieme dokedy to potrvá, ako má MAS postupovať a ako bude PPA tolerovať lehoty?

 

11. Otázka ku pomerom a “číslam” v rámci schválenej stratégie CLLD - MAS boli schvaľované iba ak splnili striktné kritériá pri pomeroch verejný/neverejný sektor, pomer IROP ŠC 5.1.1/IROP celkovo atď. Pri implementácii za časť IROP nám RO telefonicky radí, ako urobiť rôzne a pre nás nepochopiteľné zmeny v stratégii. Riadiaca zamestnankyňa IROP sa vyjadrila, že takéto náležitosti nám nikto nikdy nebude kontrolovať a že IROP vôbec nezaujíma, čo nám schválila PPA lebo IROP má samostatnú zmluvu na implementáciu. Máme teda postupovať riadne podľa podpísanej zmluvy o NFP na PRV a dodržiavať všetky kritériá, alebo máme dať na nátlak IROP a meniť podľa ich odporúčaní?

 

12. MAS boli schválené, boli schválené ich stratégie a bol im udelený štatút. Podľa platnej metodiky a zmlúv môže MAS meniť a dopĺňať stratégiu iba so súhlasom RO. Naše stratégie boli už x-krát aktualizované, ale aktualizáciu posudzuje samostatne RO pre PRV a RO pre IROP. Implementácia stratégie sa riadi inou verziou stratégie pre PRV a inou pre IROP (tí napr. posudzujú stratégie z r. 2017), teda máme MAS má minimálne 2 “aktuálne platné stratégie CLLD schválené RO”. Je to v poriadku? Pre nás je to chaos, pri konzultácii s IROP sa vždy pýtame “podľa ktorej verzie stratégie sa máme riadiť?”

 

13. Otázka ohľadom prílohy k ŽoNFP: Vyjadrenie z colného úradu – žiadateľ nemal OP s čipom, preto cez finančnú správu nemohol podať žiadosť o vyjadrenie o nedoplatkoch, listinnú formu žiadosti na colnom úrade neakceptujú. Má byť preto diskriminovaný a nepodať projekt? Nie je zbytočné žiadať pri lesohospodárskych opatreniach takéto potvrdenie, keď s colným úradom takýto podnikatelia nikdy nič nemali? Neplánujete od tejto prílohy upusti? Napr. aj v iných opatreniach?

 

14. Otázka ohľadom prílohy k ŽoNFP: žiadatelia majú problém s niektorými elektronickými prílohami (napr. vyjadrenia zo životného prostredia), pretože nemajú overovaciu doložku (bez doložky PPA takéto vyjadrenie neakceptuje). Aby ju získali musia chodiť na poštu, kde im naskakujú zbytočné poplatky a  tento proces je pre nich veľmi komplikovaný. Často krát je to však ajtak bez časovej pečiatky, čo takisto nie je akceptovateľné. Jednoducho pri stavbe za 20 000 EUR sú takéto vyjadrenia v drvivej väčšine s kladným stanoviskom, neplánujete túto prílohu uznať aj bez overovacej doložky na koľko portál slovensko.sk funguje ako funguje? Ušetrilo by to žiadateľom čas aj peniaze žiadateľom a zbytočne nezvyšovalo už aj tak napätú atmosféru v území.

 

15. Neplánujete nejakým iným spôsobom zjednodušiť implementáciu CLLD

 

16. Je možné zo strany žiadateľa skolaudovať stavbu pred podpisom zmluvy o NFP?

 

17. Žiadateľ po predložení žiadosti o NFP začal s realizáciou projektu - kúpil nákladné vozidlo s technológiou. Kedy môže vytvoriť prac. miesto? Resp. môže ho vytvoriť pred podpisom zmluvy o NFP?

 

 

18. Neplánujete sa vrátiť k prijímaniu žiadostí o NFP mimo ITMS2014+, ktoré vo veľkej miere komplikuje predkladanie ŽoNFP žiadateľom, neúmerne predlžuje kontrolu predložených žiadostí zo strany MAS a ešte viac zo strany PPA, a teda aj celkovú implementáciu CLLD na Slovensku?

 

19. Nemyslíte, že by PPA mala v rámci urýchlenia procesov upustiť od toho, aby sa za každú cenu hľadali dôvody na vyraďovanie projektov žiadateľov či ŽoP za animácie a zabezpečiť aspoň aké také čerpanie týchto zdrojov? Nepripadajú vám jednotlivé procesy až príliš administratívne a byrokraticky náročné pre všetky 3 zainteresované strany (žiadateľ – MAS – PPA)?

 

20. Otázka k realzácii projektov žiadateľov v čase, kedy ešte nie je vyhodnotená záverečná  správa z výzvy MAS a nie sú vydané rozhodnutia o schválení konkrétnych ŽoNFP:

  • žiadatelia sú oprávnení začať realizovať projekt najskôr po podaní ŽoNFP. V prípade, že žiadateľ nečaká na rozhodnutie o schválení ŽoNFP, ale začne realizovať projekt po podaní ŽoNFP do výzvy MAS a v projekte dochádza k nepodstatným zmenám, ako napr. dodatkovanie zmluvy s dodávateľom ohľadne zmeny ustanovení účinnosti zmluvy o dielo (zrušenie odkladacej podmienky k účinnosti zmluvy o dielo v súvislosti so schválením projektu) a taktiež dodatkovanie zmluvy o dielo v súvislosti so zmenami niektorých rozpočtových položiek v stavebnom rozpočte pri realizácii stavby, ktoré vyplynuli z realizácie stavby sú zaznamenané v stavebnom denníku a boli odkontrolované verejným obstarávateľom). Má žiadateľ v tejto fáze, kedy ešte nie je zo strany PPA rozhodnuté a schválené o jeho projekte nahlasovaciu povinnosť ohľadne samotnej realizácie projektu, alebo tieto povinnosti budú predkladané na PPA až po uzatvorení zmluvy o poskytnutí NFP?
  • vzťahuje sa povinnosť zasielať Oznámenie o zahájení realizácie projektu (Príloha č. 1A Príručky LEADER) na žiadateľa, ktorý už začal s projektom, ale nemá zo strany PPA rozhodnuté o projekte, resp. nemá ešte vydané rozhodnutie o schválení?

21. Dĺžka trvania výziev na predkladanie ŽoNFP je maximálne 60 pracovných dní, čo je v aktuálnej situácii (mimoriadna situácia, núdzový stav, karanténa, úrady fungujúce v obmedzenom režime a pod.) absolútne nedostatočná. Navyše pri výzvach pre podnikateľský sektor je táto dĺžka trvania výzvy nedostatočná aj vzhľadom na zdĺhavý proces obstarávania zákaziek s hodnotou nad 15 000 eur v zmysle usmernenia PPA č. 8/2017. Prosíme urýchlene o predĺženie tejto lehoty, nakoľko tým dochádza k zbytočnej práci navyše v súvislosti s uzatváraním výziev, do ktorých nestíhajú žiadatelia predkladať projekty a k ich opätovnému vyhlasovaniu.

22. Kedy bude aktualizované Usmernenie PPA č. 8/2017, ktoré zbytočne administratívne zaťažuje ako MAS, tak aj PPA najmä pri obstarávaní a kontrole zákaziek s hodnotou do 3 000 eur (ale aj všetky ostatné vysoko nad rámec zákona o VO)? Na nadmernú byrokaciu v súvislosti s týmto usmernením sme upozornili už pred 3 rokmi na školení RO pre PRV na Sliači a o rok neskôr aj na školení RO pre PRV v Jasnej. Zbytočne to predlžuje a zdržiava proces realizácie animácií.

 

23. V príručke, v kapitole 8.4.5 Výber ŽoNFP, bod 10.: MAS predloží na PPA kópie dokumentov z VO/O jednotlivých ŽoNFP v listinnej forme spolu so Záverečnou správou výzvy a ŽoNFP. Za predloženie VO/O je zodpovedný žiadateľ, preto prosíme, aby bola táto povinnosť doplnená do výzvy žiadateľom, resp. zrušená vôbec - ak sa raz niečo predkladá elektronicky, nie je dôvod to požadovať od žiadateľa, resp. MAS znova aj v tlačenej verzii. Je to absolútne proti princípu minimalizácie byrokracie v súvislosti s čerpaním zdrojov z fondov EÚ.

 

24. Žiadateľom v rámci opatrenia 6.4 je právnická osoba (s.r.o.) so sídlom mimo územia MAS, ktorá na území MAS vlastní chátrajúcu nehnuteľnosť, ktorú chce opraviť na ubytovacie a rekreačné zariadenia. Do OR SR sa prevádzka právnickej osoby nezapisuje + keď ide o chátrajúcu budovu, žiadny orgán v nej prevádzku ani neschváli (to bude možné až po kolaudácii zrekonštruovaného objektu, tzn. po ukončení realizácie projektu). V Systéme riadenia CLLD v kapitole 4. Postavenie subjektov v rámci CLLD, v bode 2. sa pritom uvádza: ...subjekty pôsobiace na území príslušnej MAS, ktoré majú trvalý alebo prechodný pobyt, sídlo alebo prevádzku v území MAS (žiadatelia/prijímatelia projektov v rámci implementácie stratégie CLLD).
V rámci výzvy sa v žiadnej PPP neuvádza, že by žiadateľ musel mať sídlo alebo prevádzku na území MAS, je teda takýto žiadateľ oprávnený?

 

25. V rámci opatrenia 6.4 je oprávnená výstavba, rekonštrukcia a modernizácia objektov. Keďže prístavba a nadstavba nie je v rámci rekonštrukcie oprávnená, možno ju považovať za oprávnenú v rámci modernizácie? Je to dosť podstatné napríklad aj vzhľadom na rozsah oprávnených činností, v rámci ktorých je oprávnené rozširovanie kapacít ubytovacieho zariadenia. V oprávnených výdavkoch sa zároveň uvádza, že je oprávnená: výstavba, obstaranie (vrátane leasingu) alebo rozšírenie kapacity nehnuteľného majetku vrátane prípravy staveniska, terénnych úprav a úpravy okolia a vrátane vnútorného vybavenia. Je teda prístavba a nadstavba v rámci opatrenie 6.4 oprávnená?

26. Bude sa meniť alebo rušiť  podmienka počiatočnej investície, ktorá sa týka podopatrenia 6.4 pre súkromný sektor? 

Dátum vloženia: 4. 2. 2021 18:00
Dátum poslednej aktualizácie: 24. 8. 2022 18:04

O nás

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Sociálne siete

Mohlo by Vás zaujímať

hore